Országos Kéktúra
Az Országos Kéktúra rövid története
A Magyar Turista Szövetség 1930-ban döntött az egész országon áthaladó kék útjelzés irányáról, és kijelölte két végpontját. Eredetileg a Bükktől a Bakonyig terjedt az útvonal, melynek célja az volt, hogy az egyes hegységeink fővonalainak összekapcsolásával léterjöjjön egy olyan útvonal, amely mentén hazánk turisztikai látványosságait is meg lehet ismerni. Az utak kijelölése és felfestése lassan haladt, majd a II. világháború is megakasztotta a munkát, bár 1938-ra már az útvonal négyötöde kész volt. Mai terjedelmét csak a rendszerváltás után érte el, ekkortól lett a nyugati végpont az addig megközelíthetetlen Írott-kő.
1938-ban “Országos Vándorlást” szerveztek a már elkészült kék jelzésű útvonalon, amelynek a Szent István vándorlás nevet adták. Keletről és nyugatról egy-egy csoport indult útnak, és Dobogókőn találkoztak. Ezt az eseményt tekintik a Kéktúra tulajdonképpeni felavatásának. Bár úgy tervezték, hogy 5 évente megismétlik a vándorlást, ebből végül nem lett hagyomány.
Az 1950-es években a Budapesti Lokomotív Sportklub Természetjáró Szakosztálya új túramozgalma ötvözte az országos kék útvonalát és a vándorlást, szakaszokra bontották az útvonalat és díjazták a teljesítőket. Eleinte csak szűk körben, a vasutas szakosztályok tagjai teljesíthették az Országos Kéket, majd egyre több természetjáró élhetett a lehetőséggel. A hatalmas érdeklődés miatt a szervezők átadták a feladatot 1961-ben a Magyar Természetbarát Szövetségnek (később Magyar Természetjáró Szövetség), amely azóta is a kizárólagos szervezője és kiírója az Országos Kékkörnek.
A Rockenbauer Pál csodálatos, 1979-es televíziós sorozatával (Másfélmillió lépés Magyarországon) országosan ismertté vált, legfőbb hazai turistaút kultusza azóta is ível felfelé, a 2010-es években sorra dönti a rekordokat a teljesítők száma.
Kéktúra szakaszok
Országs Kéktúra szakaszok | Lokáció | Kezdő és végpont | Túratáv |
1. szakasz | Kőszegi-hegység, Kemeneshát | Írottkő – Sárvár | 71,3 km |
2. szakasz | Kemeneshát | Sárvár – Sümeg | 71,7 km |
3. szakasz | Balaton-felvidék | Sümeg – Keszthely | 45,5 km |
4. szakasz | Balaton-felvidék | Keszthely – Tapolca | 27,3 km |
5. szakasz | Balaton-felvidék | Tapolca – Badacsonytördemic | 17,2 km |
6. szakasz | Balaton-felvidék | Badacsonytördemic – Nagyvázsony | 47,9 km |
7. szakasz | Bakony | Nagyvázsony – Városlőd | 23,9 km |
8. szakasz | Bakony | Városlőd – Zirc | 41,6 km |
9. szakasz | Keleti-Bakony | Zirc – Bodajk, Csókakő vm. | 58,7 km |
10. szakasz | Vértes-hegység | Bodajk, Csókakő vm. – Szárliget | 52,6 km |
11. szakasz | Gerecse-hegység | Szárliget – Dorog | 67,8 km |
12. szakasz | Pilis | Dorog – Piliscsaba | 18,5 km |
13. szakasz | Budai-hegység | Piliscsaba – Hűvösvölgy | 22,5 km |
14. szakasz | Budai-hegység | Hűvösvölgy – Rozália téglagyár | 14,3 km |
15. szakasz | Pilis | Rozália téglagyár – Dobogókő | 22,9 km |
16. szakasz | Visegrádi-hegység | Dobogókő – Visegrád, komp | 24,7 km |
17. szakasz | Börzsöny-hegység | Nagymaros – Nógrád | 41 km |
18. szakasz | Cserhát | Nógrád – Becske | 60,1 km |
19. szakasz | Cserhát | Becske – Mátraverebély | 73,9 km |
20. szakasz | Mátra | Mátraverebély – Mátraháza | 25,5 km |
21. szakasz | Mátra | Mátraháza – Sirok | 23,5 km |
22. szakasz | Mátra | Sirok – Szarvaskő | 20,6 km |
23. szakasz | Bükk | Szarvaskő – Putnok | 62,8 km |
24. szakasz | Gömör-Tornai-karszt | Putnok – Bódvaszilas | 63,3 km |
25. szakasz | Cserehát | Bódvaszilas – Boldogkőváralja | 69,5 km |
26. szakasz | Zemplén | Boldogkőváralja – Nagy-nyugodó-nyereg | 54,7 km |
27. szakasz | Zemplén | Nagy-nyugodó-nyereg – Hollóháza | 45,1 km |
Írott-kő – Sárvár (OKT-01)
SOR- SZÁM |
KEZDŐPONT | VÉGPONT | HOSSZ (km) |
SZINTEMELKEDÉS (m) | MENETIDŐ (óra:perc) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bélyegzőhely) | > | < | > | < | |||
1 | Írott-kő | Hét-forrás | 9 | 145 | 590 | 2:30 | 3:10 |
2 | Hét-forrás | Kőszeg | 4,9 | 90 | 255 | 1:20 | 1:40 |
3 | Kőszeg | Tömörd | 15,8 | 130 | 185 | 4:10 | 4:20 |
4 | Tömörd | Ablánci malom | 9,8 | 75 | 110 | 2:30 | 2:40 |
5 | Ablánci malom | Szeleste | 10,8 | 85 | 100 | 2:50 | 2:50 |
6 | Szeleste | Bögöt | 9,4 | 35 | 35 | 2:20 | 2:20 |
7 | Bögöt | Csényeújmajor | 7,4 | 5 | 10 | 1:50 | 1:50 |
8 | Csényeújmajor | Sárvár | 4,3 | 0 | 5 | 1:00 | 1:00 |
ÍROTT-KŐ | SÁRVÁR | 71,4 | 565 | 1290 | 18:30 | 19:50 |
Sárvár – Sümeg (OKT-02)
SOR- SZÁM |
KEZDŐPONT | VÉGPONT | HOSSZ (km) |
SZINTEMELKEDÉS (m) | MENETIDŐ (óra:perc) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bélyegzőhely) | > | < | > | < | |||
9 | Sárvár | Gérce | 12,3 | 95 | 75 | 3:10 | 3:10 |
10 | Gérce | Rózsáskerti erdészház | 2,5 | 25 | 20 | 0:40 | 0:40 |
11 | Rózsáskerti erdészház | Hidegkúti vadászház | 4,7 | 20 | 35 | 1:10 | 1:10 |
12 | Hidegkúti vadászház | Káld | 6,6 | 75 | 80 | 1:50 | 1:50 |
13 | Káld | Hosszúpereszteg | 10,9 | 90 | 105 | 2:50 | 2:50 |
14 | Hosszúpereszteg | Szajki erdészház | 5,8 | 35 | 30 | 1:30 | 1:30 |
15 | Szajki erdészház | Ötvös | 15,5 | 55 | 60 | 4:00 | 4:00 |
16 | Ötvös | Kisvásárhely | 8 | 25 | 50 | 2:00 | 2:00 |
17 | Kisvásárhely | Sümeg | 6,2 | 35 | 10 | 1:40 | 1:30 |
SÁRVÁR | SÜMEG | 72,5 | 455 | 465 | 18:50 | 18:40 |
Sümeg – Keszthely (OKT-03)
Keszthely – Tapolca (OKT-04)
Tapolca – Badacsonytördemic (OKT-05)
Badacsonytördemic – Nagyvázsony (OKT-06)
Nagyvázsony – Városlőd (OKT-07)
Városlőd – Zirc (OKT-08)
Zirc – Bodajk (OKT-09)
Bodajk – Szárliget (OKT-10)
Szárliget – Dorog (OKT-11)
Dorog – Piliscsaba (OKT-12)
Piliscsaba – Hűvösvölgy (OKT-13)
Hűvösvölgy – Rozália téglagyár (OKT-14)
Rozália téglagyár – Dobogókő (OKT-15)
Dobogókő – Visegrád (OKT-16)
Nagymaros – Nógrád (OKT-17)
Nógrád – Becske (OKT-18)
Becske – Mátraverebély (OKT-19)
Mátraverebély – Mátraháza (OKT-20)
Mátraháza – Sirok (OKT-21)
Sirok – Szarvaskő (OKT-22)
Szarvaskő – Putnok (OKT-23)
Putnok – Bódvaszilas (OKT-24)
Bódvaszilas – Boldogkőváralja (OKT-25)
Boldogkőváralja – Nagy-nyugodó (OKT-26)
Nagy-nyugodó – Hollóháza (OKT-27)