*

Országos Kéktúra

Az Országos Kéktúra rövid története

A Magyar Turista Szövetség 1930-ban döntött az egész országon áthaladó kék útjelzés irányáról, és kijelölte két végpontját. Eredetileg a Bükktől a Bakonyig terjedt az útvonal, melynek célja az volt, hogy az egyes hegységeink fővonalainak összekapcsolásával léterjöjjön egy olyan útvonal, amely mentén hazánk turisztikai látványosságait is meg lehet ismerni. Az utak kijelölése és felfestése lassan haladt, majd a II. világháború is megakasztotta a munkát, bár 1938-ra már az útvonal négyötöde kész volt. Mai terjedelmét csak a rendszerváltás után érte el, ekkortól lett a nyugati végpont az addig megközelíthetetlen Írott-kő.

1938-ban “Országos Vándorlást” szerveztek a már elkészült kék jelzésű útvonalon, amelynek a Szent István vándorlás nevet adták. Keletről és nyugatról egy-egy csoport indult útnak, és Dobogókőn találkoztak. Ezt az eseményt tekintik a Kéktúra tulajdonképpeni felavatásának. Bár úgy tervezték, hogy 5 évente megismétlik a vándorlást, ebből végül nem lett hagyomány.

Az 1950-es években a Budapesti Lokomotív Sportklub Természetjáró Szakosztálya új túramozgalma ötvözte az országos kék útvonalát és a vándorlást, szakaszokra bontották az útvonalat és díjazták a teljesítőket. Eleinte csak szűk körben, a vasutas szakosztályok tagjai teljesíthették az Országos Kéket, majd egyre több természetjáró élhetett a lehetőséggel. A hatalmas érdeklődés miatt a szervezők átadták a feladatot 1961-ben a Magyar Természetbarát Szövetségnek (később Magyar Természetjáró Szövetség), amely azóta is a kizárólagos szervezője és kiírója az Országos Kékkörnek.

A Rockenbauer Pál csodálatos, 1979-es televíziós sorozatával (Másfélmillió lépés Magyarországon) országosan ismertté vált, legfőbb hazai turistaút kultusza azóta is ível felfelé, a 2010-es években sorra dönti a rekordokat a teljesítők száma.

Pecsételőhelyek listája 

Kéktúra szakaszok

 
Országs Kéktúra szakaszok Lokáció Kezdő és végpont Túratáv
1. szakasz Kőszegi-hegység, Kemeneshát Írottkő – Sárvár 71,3 km
2. szakasz Kemeneshát Sárvár – Sümeg 71,7 km
3. szakasz Balaton-felvidék Sümeg – Keszthely 45,5 km
4. szakasz Balaton-felvidék Keszthely – Tapolca 27,3 km
5. szakasz Balaton-felvidék Tapolca – Badacsonytördemic 17,2 km
6. szakasz Balaton-felvidék Badacsonytördemic – Nagyvázsony 47,9 km
7. szakasz Bakony Nagyvázsony – Városlőd 23,9 km
8. szakasz Bakony Városlőd – Zirc 41,6 km
9. szakasz Keleti-Bakony Zirc – Bodajk, Csókakő vm. 58,7 km
10. szakasz Vértes-hegység Bodajk, Csókakő vm. – Szárliget 52,6 km
11. szakasz Gerecse-hegység Szárliget – Dorog 67,8 km
12. szakasz Pilis Dorog – Piliscsaba 18,5 km
13. szakasz Budai-hegység Piliscsaba – Hűvösvölgy 22,5 km
14. szakasz Budai-hegység Hűvösvölgy – Rozália téglagyár 14,3 km
15. szakasz Pilis Rozália téglagyár – Dobogókő 22,9 km
16. szakasz Visegrádi-hegység Dobogókő – Visegrád, komp 24,7 km
17. szakasz Börzsöny-hegység Nagymaros – Nógrád 41 km
18. szakasz Cserhát Nógrád – Becske 60,1 km
19. szakasz Cserhát Becske – Mátraverebély 73,9 km
20. szakasz Mátra Mátraverebély – Mátraháza 25,5 km
21. szakasz Mátra Mátraháza – Sirok 23,5 km
22. szakasz Mátra Sirok – Szarvaskő 20,6 km
23. szakasz Bükk Szarvaskő – Putnok 62,8 km
24. szakasz Gömör-Tornai-karszt Putnok – Bódvaszilas 63,3 km
25. szakasz Cserehát Bódvaszilas – Boldogkőváralja 69,5 km
26. szakasz Zemplén Boldogkőváralja – Nagy-nyugodó-nyereg 54,7 km
27. szakasz Zemplén Nagy-nyugodó-nyereg – Hollóháza 45,1 km

forrás

Írott-kő – Sárvár (OKT-01)

 
SOR- SZÁM KEZDŐPONT VÉGPONT HOSSZ (km) SZINTEMELKEDÉS (m) MENETIDŐ (óra:perc)
(bélyegzőhely) > < > <
1 Írott-kő Hét-forrás 9 145 590 2:30 3:10
2 Hét-forrás Kőszeg 4,9 90 255 1:20 1:40
3 Kőszeg Tömörd 15,8 130 185 4:10 4:20
4 Tömörd Ablánci malom 9,8 75 110 2:30 2:40
5 Ablánci malom Szeleste 10,8 85 100 2:50 2:50
6 Szeleste Bögöt 9,4 35 35 2:20 2:20
7 Bögöt Csényeújmajor 7,4 5 10 1:50 1:50
8 Csényeújmajor Sárvár 4,3 0 5 1:00 1:00
ÍROTT-KŐ SÁRVÁR 71,4 565 1290 18:30 19:50
 

Sárvár – Sümeg (OKT-02)

 
SOR- SZÁM KEZDŐPONT VÉGPONT HOSSZ (km) SZINTEMELKEDÉS (m) MENETIDŐ (óra:perc)
(bélyegzőhely) > < > <
9 Sárvár Gérce 12,3 95 75 3:10 3:10
10 Gérce Rózsáskerti erdészház 2,5 25 20 0:40 0:40
11 Rózsáskerti erdészház Hidegkúti vadászház 4,7 20 35 1:10 1:10
12 Hidegkúti vadászház Káld 6,6 75 80 1:50 1:50
13 Káld Hosszúpereszteg 10,9 90 105 2:50 2:50
14 Hosszúpereszteg Szajki erdészház 5,8 35 30 1:30 1:30
15 Szajki erdészház Ötvös 15,5 55 60 4:00 4:00
16 Ötvös Kisvásárhely 8 25 50 2:00 2:00
17 Kisvásárhely Sümeg 6,2 35 10 1:40 1:30
SÁRVÁR SÜMEG 72,5 455 465 18:50 18:40
 

Sümeg – Keszthely (OKT-03)

Keszthely – Tapolca (OKT-04)

Tapolca – Badacsonytördemic (OKT-05)

Badacsonytördemic – Nagyvázsony (OKT-06)

Nagyvázsony – Városlőd (OKT-07)

Városlőd – Zirc (OKT-08)

Zirc – Bodajk (OKT-09)

Bodajk – Szárliget (OKT-10)

Szárliget – Dorog (OKT-11)

Dorog – Piliscsaba (OKT-12)

Piliscsaba – Hűvösvölgy (OKT-13)

Hűvösvölgy – Rozália téglagyár (OKT-14)

Rozália téglagyár – Dobogókő (OKT-15)

Dobogókő – Visegrád (OKT-16)

Nagymaros – Nógrád (OKT-17)

Nógrád – Becske (OKT-18)

Becske – Mátraverebély (OKT-19)

Mátraverebély – Mátraháza (OKT-20)

Mátraháza – Sirok (OKT-21)

Sirok – Szarvaskő (OKT-22)

Szarvaskő – Putnok (OKT-23)

Putnok – Bódvaszilas (OKT-24)

Bódvaszilas – Boldogkőváralja (OKT-25)

Boldogkőváralja – Nagy-nyugodó (OKT-26)

Nagy-nyugodó – Hollóháza (OKT-27)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük